Pagina's

woensdag 13 april 2016

Lempers




500 gram ketan (kleefrijst van de toko)
1/2 blok santen
800 water
5 limoenblaadjes
1/2 sereh
2 pandanbladeren
1 theelepel (maatschepje) zout
1 maatschep kippenpoeder (knorr, in de toko, zit een maatschepje bij in)

600 gram kippenvlees
maggiblokje of half bouillonblokje
boemboe voor lempers (in de toko .. )
(evt extra kruiden naar smaak .. ik heb er nog wat knoflook, djinten, kurkuma, ketoembar bijgedaan omdat ik eigenlijk teveel kip had voor de boemboe uit te winkel)

plastic folie (of een rol met slagersfolie, dat is wat steviger en is al onderverdeeld in de goede maat vellen. Ik vond een rol in de toko.)

Spoel de rijst een aantal keer tot het water helder blijft. Laat de rijst een uurtje of langer weken in lauw water. Giet de rijst af en voeg het water, verbrokkelde santen, limoenblaadjes, pandanblad, sereh, kippenpoeder en zout toe. Breng alles samen aan de kook terwijl je af en toe roert. Als de santen goed is opgelost nog een laatste keer goed roeren, warmtebron uit, deksel op de pan, en laten staan tot al het water is opgenomen (dit duurde vandaag bij mij ongeveer een uurtje).
De rijst was nog niet gaar, dus ik heb hem overgedaan in een stoompan, en zacht laten stomen tot het gaar was. Als je rijst stoomt, zorg dat je af en toe wat gaten in de rijstmassa prikt zodat de stoom door de pan kan circuleren.
Bij bijna elk lemperrecept wordt de rijst weer anders gemaakt, dus als deze methode je niet inspireert dan kan je gewoon even googelen naar een andere manier.

De kip (ik had nu filet, want dat zat nog in mijn diepvries, maar ik denk dat dijenfilet lekkerder is. Een hele kip en daar het vlees van pluizen is vast het allerlekkerst) heb ik gekookt in weinig water met een maggiblokje. Daarna heb ik het met het ding dat bij mijn staafmixer zat kleingemalen.
Vervolgens met olie in een wok (of andere pan) opbakken, boemboe toevoegen met de bouillon waar je de kip in hebt gekookt. (als je tenminste niet teveel water hebt genomen daarvoor, anders eerst wat inkoken). Goed mengen en bakken tot het mengsel droog is - zonder het te laten verbranden. (dus doe er echt niet teveel bouillon bij)

Dan is het koken gebeurd en kan het rollen beginnen. DOE DAT ALS DE RIJST NOG WARM IS. Leg een velletje plastic folie op een sushimatje (hoeft niet hoor, kan ook zonder matje, dan gewoon een snijplank oid). Leg 2 eetlepels rijst op de onderste helft van de folie, sla het folie dubbel en vorm een rechthoekig plakje van de rijst. Leg daar een streepje kip op, en rol de rol zoals hij worden moet. Als je je daar niks bij kan voorstellen, zoek dan even een goed filmpje op Youtube, er zijn er genoeg.

Ga op je eigen smaak af hoeveel kip je per rol doet, en hoe groot of klein je de rolletjes maakt. Ik had eigenlijk wat teveel kip gebruikt in elk rolletje - dat kan dus ook nog. Ik gebruikte per rolletje 1/4 maatcupje rijst, en had 20 rolletjes gemaakt uit bovenstaand recept.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten