Pagina's

vrijdag 1 april 2016

granola reep; no sugar no bake, gezond en toch lekker



  • 250 gram havermout (of iets soortgelijks .. speltvlokken fzo)
  • 50 gram gepofte gierst (of extra haver/spelt/.. maar ik had toevallig nog gierst en dat moest op)
  • 60 gram cacaopoeder
  • 100 gram lijnzaad (of andere pitjes als je dat lekkerder vindt, of een mengsel)
  • 60 gram gemalen gedroogde kokos (ik had zelf kokos gedroogd in een voedseldroger)
  • 1 theelepeltje zout, neem wat minder als de pindakaas die je gebruikt vrij zout is, of laat het helemaal weg als je dat lekkerder vindt - wij vinden het met zout lekker  (ik gebruik dit soort maatschepjes)


  • 150 gram kokosolie
  • 225 gram honing
  • 250 gram pindakaas, liefst biologische omdat die het lekkerst en het puurst is



  1. Als je een keukenmachine hebt kan je alle ingredienten in de kom scheppen en gaan! Ik heb dat niet, dus ik doe het anders.
  2. Schep eerst alle droge ingrediƫnten goed door elkaar. Als je hele havervlokken gebruikt mengt het straks wel makkelijker als je die eerst wat kleiner maalt, met een staafmixer bv, maar het moet niet.
  3.  Doe de olie, honing en pindakaas in een pannetje en verwarm een beetje zodat de olie smelt en je alles goed kan mengen.
  4. Doe dit plakmengsel bij het droge mengsel, en meng alles goed door elkaar.
  5. Stort de massa op een bakpapier. Leg er nog een bakpapier overheen en duw/rol er een platte plak van, zo dun of dik als je je repen wil hebben.
  6.  Snij de plak aan repen, of blokjes, net wat je er zelf van wil maken.
  7. Zet een paar uur in de koeling

Dat is het basisrecept. Er zijn veel variaties en toeters en bellen te bedenken. Meer of minder cacao bijvoorbeeld. Of zonder geraspte kokos als je daar niet van houd, gewoon wat extra graan of zaadjes erdoorheen zodat de verhouding plaksel/droge ingrediƫnten wel ongeveer hetzelfde blijft. Niet dat het erg is als die verhouding anders wordt: de repen worden ms wat brokkeliger, maar vies zal het niet worden! En dan onthou je dat gewoon voor een volgende keer, zodat je jouw persoonlijke recept dan een beetje aanpast. Zonnebloempitjes, ook lekker! Je kan er nog rozijntjes doorheen doen - vooral als je met een keukenmachine werkt plakken die ook goed. Ik heb ook een keer de bovenkant bestrooit met kokos of zelfgeroosterde pindas, voordat ik er een plak van ging rollen. Chocolade erover smelten kan ook. Of en en! Je kan de repen leuk inpakken in een folietje, daar kan je zelfs nog een vrolijk papiertje omheen doen, dat ziet er leuk uit. Je kan de repen ook invriezen, maar in de koelkast blijven ze ook lang goed. Sowieso in de koelkast bewaren, zeker in de zomer.

Het zijn overigens geen knapperige repen he, dat mag duidelijk zijn. Als je krokante repen wil zal je toch echt een bak-recept moeten vinden  ..
Wij vinden ze op deze manier erg lekker, en het voelt niet zo ongezond als repen uit de winkel waar allerlei troep en veel bewerkte suiker inzit. Mijn kinderen nemen het graag mee als powersnack tijdens een studiedag.

Als je een lekkere variatie hebt bedacht, post die dan gerust bij de reacties!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen