Pagina's

dinsdag 18 oktober 2016

kaasbroodjes






deeg:
  1. 300 gram bloem/meel/mengsel naar keuze
  2. 200 water
  3. 4 gram droge gist
  4. 5 gram zout
  5. half theelepeltje suiker of honing (optioneel)
  6. 25 rogge en 25 water (dat is mijn desem, dat kan je dus vervangen door gewoon meel en extra water *)
(* Zelf heb ik een actieve desem in mijn koelkast staan, en dat doe ik door bijna alle brood wat ik maak, omdat het kan en omdat ik dat desem dan vaker kan verversen. Mijn desem is een roggedesem, dus in het recept zie je dat terug als rogge en water. je kan dat natuurlijk ook gewoon vervangen door ander meel.)


vulling:
  1. 50 gram boter
  2. 50 gram bloem
  3. 200 afgekoelde bouillon van een blokje
  4. 100 gram geraspte kaas
afwerking:
  1. 1 losgeklopt ei om te bestrijken
  2. evt nog wat geraspte kaas en/of kruiden naar wens


Maak een deeg van alle ingrediƫnten. Voel je vrij om er wat meer water bij te doen als je van vochtiger deeg houdt, of juist iets meer meel als je het te plakkerig vindt. Laat je deeg ongeveer een uur rijzen, of tot het in volume ongeveer is verdubbeld.

Tijdens het rijzen kan je mooi de vulling maken. Smelt de 50 gram boter in een pan, en roer daar de 50 gram bloem bij om een roux te maken. Voeg de bouillon toe en roer goed tot het een egale massa is. Dan de kaas er nog doorheen roeren.
Schep de massa is een met bakpapier beklede vorm - bv een cakeblik - en laat afkoelen.
Verdeel het gerezen deeg in ongeveer 20 ongeveer gelijke stukjes. Om een broodje te vormen duw je een stukje deeg wat plat, maak er een soort rechthoekje van. Snij een reepje van de kaasmassa, ongeveer zo groot als een knakworstje, en leg dat op het deeg. Vouw het deeg om de vulling, bij voorkeur niet te strak zodat de vulling plek heeft om wat uit te zetten.


Ga zo door tot je deeg op is. 

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet weet of deze hoeveelheid kaasragout genoeg is voor 20 kleine broodjes; ik had over maar had de helft van het deeg gebruikt om 10 knakworstbroodjes te maken. Ik denk dat het wel kan, maar dan moet je van tevoren even je plak in 20 gelijke stukjes snijden. 

Bak de broodjes in ongeveer 15 minuten in een oven van 220 graden. Niet te lang bakken, want dan barst de kaasvulling uit de broodjes ...

Je kan natuurlijk nog mosterd of ketchup of kruiden in het broodje verwerken, helemaal naar eigen smaak.

Ook kan je deze vulling gebruiken om kaasbroodjes met diepvriesbladerdeeg te maken, ook lekker en een stuk sneller. Maaaaar ook een stuk vetter natuurlijk :-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten