Pagina's

woensdag 15 februari 2017

rijstkroepoek (kerak/kerah/karak/kra)


Nooit meer restjes rijst weggooien; het is echt supersimpel om daar rijstkroepoek van te maken.

De rijst die je over hebt droog je, gewoon door het op een bakpapiertje op de verwarming te leggen bv *. Als je rijst erg loskorrelig is dan kan je er een beetje een soort heel dun plakje van maken door het in het bakpapiertje te pletten. Als het goed droog is (en keihard dus) kan je het als het moet heel lang bewaren totdat je een keer aan de slag gaat om de rijstkroepoek te maken.

* Je kan natuurlijk ook rijst drogen in een voedseldroger.

Om de kroepoek te maken heb je nodig:

de gedroogde restjes rijst
olie om in te frituren
beetje zout

de olie goed verhitten in een wok. (ik vind een wok het makkelijkst omdat je dan snel een laagje hebt dat diep genoeg is om de kroepoek in te maken - in een koekenpan moet veel meer olie voordat je zo'n laag hebt. En dan heb ik het liefst een plaatstalen wok omdat die heel snel warm wordt en hoge temperaturen verdraagt) Dan wat rijst er in doen. Je ziet het vrijwel direct 'ontploffen', en dan is het klaar. Beetje zout erover, en smullen!

(De plakjes op de foto waren dungesneden restjes lontong. De gewone rijst was ook prima gelukt, ook de losse rijstkorrels werden graag opgegeten.)


1 opmerking:

  1. Vroeger kreeg ik die ook altijd van mijn oma...Ik maak ze zelf nog steeds.mijn dochter vind ze heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen