Pagina's

zaterdag 18 juni 2016

zomer-zuurdesembrood

Ik noem dit "zomerzuurdesembrood" omdat deze werkwijze met deze rijstijden bij mij alleen werkt in de zomer. In andere jaargetijden is helaas de omgevingstemperatuur zoveel lager dat het allemaal anders moet.


  1. ongeveer 100 gram starter (desem dus. Ik heb mijn desem in zo'n mason jar in de koelkast. Op het moment dat ik het gebruik haal ik het eruit, schep die ongeveer 100 gram eraf -er blijft maar heel weinig over in het potje dan-, en vul weer aan met 50 gram water en 50 gram (tarwe/rogge)meel. Dit laat ik buiten de koelkast totdat het goed gerezen is, en dan zet ik het weer in de koelkast tot mijn volgende brood)
  2. 600 gram meel. Meestal neem ik 100 gram spelt, 100 gram rogge, en 400 bloem.
  3. 100 gram zaden/pitjes. Altijd een gedeelte lijnzaad, 25 gram oid, en dan soms sesamzaad, soms pompoenpitten, soms beide .. gewoon wat ik heb)
  4. 430 lauw water. 
  5. lepeltje honing
  6. 11 gram zout
Ik begin, zo net na het avondeten, met de starter goed los te kloppen in lauw water. Dan de honing en spelt en rogge er bij, en weer goed roeren. Soms laat ik het zo even staan. Dan de bloem en het zout er bij, en kneden. Op een gegeven moment de zaadjes erbij, en verder kneden. Het blijft wat plakkerig: zo wil ik het, als ik het niet plakkerig vind dan doe ik er nog wat water bij.

Als het goed gekneed is doe ik een lepel olie in een kom en doe daar het deeg in, en dan alles in een plastic zak. 

De volgende ochtend is het deeg mooi gerezen en ga ik verder. Ik stort het op een plank (die ik ingevet heb of bestrooid met wat meel), en verdeel het in 2 stukken. Deze stukken bol ik op, besmeer met water, doe er zaadjes op, en leg ik naast elkaar in een romertopf.



Die romertopf doe ik dicht en laat ik een uurtje met rust. Dan snij ik het deeg in, en zet de romertopf in een KOUDE oven. De oven zet ik aan op 230 graden (hoger gaat hij niet). Na ongeveer 35 minuten haal ik het deksel van de romertopf en zet de schaal met het brood weer terug tot het brood mooi bruin en gaar is. (Dat duurt dan meestal nog een minuut of 20. Voor de zekerheid meet ik soms de kerntemperatuur met een vleesthermometer - die moet boven de 97 graden zijn.)

Het brood is niet superluchtig met van die grote gaten, maar wel superlekker :-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten