Pagina's

zaterdag 14 januari 2017

(Broodje) Bapao


DE VULLING, bv:

350 gram rundergehakt
2 teentjes knoflook
een kleine of 1/2 grote rode peper (of naar smaak)
vingerkootje gember
2 kemirinoten
stukje trassi, ong 1/2 theelepel
1 kleine, of 1/2 grote, ui
1/2 theelepel zout, of naar smaak, of vervang door bouillonpoeder
1 + 1/2 eetlepels ketjap (rood, manis)
1 a 1 + 1/2 theelepel ketoembar
1/2 theelepel djinten
1/2 theelepel koenjit
1 eetlepel tomatenpuree
4 theelepels palmsuiker

(als ik zeg theelepel/eetlepel dan bedoel ik dus zo'n maatschepje!)

doe de knoflook, peper, kemirinoten (het schijnt lekkerder en beter te zijn als je ze eerst poft, dat weet ik pas sinds gister, dus ik heb dat zelf nog nooit gedaan), trassi en de ui in de vijzel/blender/staafmixerding. 
doe een beetje olie in je wok/andere pan, en fruit je fijngemalen pasta, samen met alles behalve het gehakt en de suiker. Voeg dan het gehakt toe, en bak het rul. Als het mengsel erg vochtig is laat dan het vocht wat verdampen. Roer de suiker erdoorheen.

Je kan nu natuurlijk even proeven of de smaak je bevalt, en evt nog iets toevoegen wat je nog mist. Laat dan het mengsel goed afkoelen. Er moet niet teveel vocht in het mengsel zitten.



HET DEEG

200 bapaomeel
300 bloem
9 gist (ik weeg gist altijd met mijn tot 0.1 gram nauwkeurige favoriete weegschaal)
10 zout
3 stijfgeklopte eiwitten
125 gram turkse yoghurt
130 gram warm water
1 eetlepel witte suiker
40 gram roomboter, gesmolten

Ik doe het zo dat ik eerst de eiwitten stijf klop in mijn keukenmachine, dan verwissel ik de klopper voor de deeghaak, en voeg ik de rest van de ingredienten toe om er een deeg van te kneden. Ik gebruik bij voorkeur alleen bapaomeel, maar dat was op dus heb ik deze keer ook gewone bloem gebruikt. Dat kan ook prima hoor, maar het wordt wel wat minder mooi wit, en wat minder fluffy, en de smaak is ook wat gewoner. Alsnog lekker. (Bapaomeel is meel waar de gluten grotendeels uit weg zijn gewassen, je kan het kopen in toko's. Het is wel aanmerkelijk duurder dan gewone bloem).
Kneed het deeg goed, je moet er een vliesje van kunnen trekken. het blijft tegen het plakkerige aan, en dat is nu mss even lastig, maar straks ben je er blij mee. Dek af en laat rijzen tot het in volume is verdubbeld.

Verdeel het deeg in porties, en maak er op een licht ingeolied oppervlak bolletjes van - het mogen slordige bolletjes zijn, het echte vormen komt nog. Ik haal uit deze hoeveelheid 13 bolletjes van ongeveer 70 gram. Duw elk bolletje een beetje plat en leg er een flinke eetlepel (met kop) gehaktmengsel op, en vouw het dicht zodat je een bapao hebt. De uitdaging is om de vulling zo te plaatsen dat die straks in het midden zit. De perfecte truc heb ik daar dus nog niet voor gevonden.



Als je alle broodjes gevormd hebt zet je een stoompan op, met water uiteraard. Als het water kookt leg je een paar bapao's met een stukje bakpapier in de stoompan. Het handigst is om de bapao's na het vormen op een bakpapier te leggen, en daar al je ze gaat stomen gewoon steeds het stuk waar het broodje op ligt af te knippen. Stoom de broodjes ongeveer 15 minuten, tot ze gaar zijn. Doe wel een theedoek om het deksel van de stoompan! (dit om te voorkomen dat er water van het deksel op de broodjes druppelt - op die plek krijg je dan zo'n zompige plek en dat is lelijk en niet lekker.)



Schrik niet als je bapao er een beetje pokdalig uitziet zodra je hem uit de pan haalt. Hij is gewoon gaar, en vast ook erg lekker, maar waarschijnlijk is het bovenkantje toch net wat te dun.




weer niet goed. Nogmaals, de uitdaging is om de vulling mooi in het midden te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten