Pagina's

maandag 28 maart 2016

recept pitabroodjes

per pitabroodje gebruikte ik:
  •  50    gram tarwebloem (of, wat ik nog lekkerder vind: 35 gram bloem en 15 gram griesmeel)
  •    1    gram zout
  •    0.5 gram suiker
  •    1    gram droge gist
  •  32    gram handwarm water
DIT ZIJN DUS HOEVEELHEDEN VOOR 1 ENKEL BROODJE HE ... ik neem aan dat je er meerdere gaat bakken; gewoon alles vermenigvuldigen met het aantal van hoeveel broodjes je wil maken.
  1. deeg maken, goed soepel kneden. Het deeg moet niet te stug zijn: als je in de mengfase twijfelt of je wel genoeg water gebruikt doe er dan gewoon nog een klein klein beetje bij - mocht het deeg dan toch te plakkerig zijn naar je zin kan je er gewoon wat extra bloem bij strooien.
  2. laten rijzen, 
  3. balletjes vormen, 
  4. even laten rusten, 
  5. goed bebloemen en uitrollen - ik rol ze uit tot 4 mm (of soms 6 .. het ligt er maar net aan welke schijfjes aan mijn roller zitten of welke ik het eerst kan vinden, want weeeeer komt mijn favoriete deegroller goed van pas)-, en 
  6. weer laten rijzen.
  7. bakken


ik bak ze op de bakplaat in een voorverwarmde oven van ongeveer 225 Celsius tot ze mooi goudbruin zijn. (10 - 15 minuten. Hou er rekening mee dat ze best veel plek innemen op je bakplaat, dus dat je waarschijnlijk meerdere ladingen moet bakken)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten